„Uczniowie eksperymentują”- wystawa interaktywna okiem Bernadety Majgier.

W grudniu 2018 klasy 1B, 2B, 2C, 2F V Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach wybrały się do Centrum Nowych Technologii na Politechnice Śląskiej, aby zobaczyć interaktywną wystawę pt.”Autostrada dźwięku”. Uczniowie byli bardzo zadowoleni, ponieważ mogli podziwiać, dotykać, a co najważniejsze samodzielnie przeprowadzać wspaniałe eksperymenty. Poniżej opiszę niektóre z nich, aby przywołać miłe wspomnienia wśród uczestników wystawy i być może zaciekawić osoby, które będą miały okazję, kiedyś zobaczyć tę wystawę.

„Powietrzny pocisk”

Uczniowie dużo czasu spędzili przy tym stanowisku, gdyż mogli falą akustyczną burzyć piramidę z puszek. Sprawiło im to dużo radości, a przy okazji dowiedzieli się o zdolności przenoszenia energii.

„Malowanie skrzypcami” 

Te doświadczenie obrazujące zjawisko powstania fali stojącej bardzo zaciekawiło młodzież. Sypiąc kaszkę na powierzchnię „drgających skrzypiec” uczniowie obserwowali strzałki i węzły fali stojącej. Powstający obraz na powierzchni drgającej płyty metalowej nazywany jest figurami Chladniego.

„Przetestuj swoje uszy”

Ten genialny eksperyment dawał możliwość sprawdzenia zakresu słyszalności uszu ludzkich.

„Bo jedno to za mało”

Dzięki temu doświadczeniu licealiści na własnej skórze przekonali się, że para uszu umożliwia bezpieczeństwo. Jesteśmy wstanie określić np. skąd nadjeżdża do nas rozpędzony samochód, ponieważ rozpoznajemy z której strony dociera do nas dźwięk.

„Muzykalna iskra”

Uczniowie mogli wysłuchać piosenki i zobaczyć jak iskra przeskakuje między elektrodami, a natężenie prądu zmienia się wraz ze zmianą dźwięku. Iskra rozgrzewa powietrze, a drgania powietrza wokół iskry powodują powstanie fali dźwiękowej.

„Dźwięku to ty?”

Wyjątkowym eksperymentem było też badanie fali za pomocą  sprężyny slynky. Kierunek jej rozchodzenia był równoległy do zaburzeń które ją powodowało.

„Ślimaczący się dźwięk”

Doświadczenie pokazywało, że dźwięk rozchodzi się z ograniczoną prędkością. Słyszany był z opóźnieniem przez osobę, która odbierała dźwięk.

„Dlaczego słyszymy”

Przy tym stanowisku uczniowie poznali budowę narządu słuchu. Model ucha środkowego w dużej skali umożliwił trudne do wyobrażenia wprawienie w drgania kosteczek słuchowych (młoteczek, kowadełko, strzemiączko).

Dla osób niezwykle czułych i wrażliwych na dźwięk uciążliwym eksperymentem był wielokrotnie powtarzany przez młodzież test dotyczący  efektu DOPPLERA – zbliżający dźwięk ma wyższą, a oddalający się niższą częstotliwość.

„Ciecz nienewtonowska”

Ekscytującym doświadczeniem było obserwowanie cieczy nienewtonowskiej, czyli płynu, który pozornie przeczy prawom fizyki. W taki sposób zachowuje się każdy płyn niespełniający hydrodynamicznego prawa Newtona. W eksperymencie ciecz ta, która była wprawiana falą akustyczną w ruch, dawała świetny efekt wizualny.

Drugą częścią wycieczki było oglądanie zabytkowych sprzętów elektronicznych. Licealiści chociaż na chwilę mogli przenieść się w świat wspomnień swoich rodziców i dziadków. Zobaczyli pierwsze telefony, drukarki, aparaty fotograficzne i różnego rodzaju urządzenia pomiarowe. W uczniach zainteresowanie
i zachwyt wzbudziły rozmiary urządzeń w świecie, w którym wszystko jest z miniaturowane.

Po kilku godzinnym zwiedzaniu wycieczka dobiegła końca.

Dzięki niej licealiści lepiej poznali pojęcie dźwięku, słuchu, fal poprzez ciekawe i oryginalne  doświadczenia. Obejrzeli sprzęty, które stanowią podstawę rozwój  elektroniki, informatyki telekomunikacji.

Podekscytowani, zachwyceni i bogatsi w nowe doświadczenia, uczniowie, wrócili do domu.

 

 

 

Zegar Maturalny

Najbliższe wydarzenia

14 października – Dzień Edukacji Narodowej

 

Informacje o jakości powietrza

Dla Maturzystów!

MIT ME – Projekt

Projekt Pamięć81