„Trash art” – „sztuka śmieci”.

18 grudnia uczniowie klasy ID wzięli udział w wykładzie pani doktor Magdaleny Wołek z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach poświęconemu tzw. „Trash art” – „sztuka śmieci”.

Zajęcia zorganizowane zostały w ramach projektu Becekowe Mozaiki 2020 przygotowanego przez Bytomskie Centrum Kultury, którego celem jest edukacja z zakresu ekologii i tematyki gospodarki obiegu zamkniętego.

„Jednym z przytłaczających (dosłownie i w przenośni) elementów współczesnego, postcyfrowego świata są śmieci. Ich obecność, która być może bardziej niż wszędobylski McDonald’s, muzyka pop, czy internet, dzięki któremu do każdego zakątka świata docierają te same kulturowe wzorce, stanowi wspólny i coraz bardziej problematyczny element każdego miejsca, w którym żyje człowiek.

Śmieci stanowią problem ekologiczny – przyczyniają się do katastrofalnego stanu w jakim znajduje się Ziemia, ale też są problemem estetycznym – trzeba je w jakiś sposób porządkować czy składować.

Śmieci stanowią zbiór tego, co niechciane, zbędne czy szkodliwe. Zwykle też budzą odrazę, wstręt, obrzydzenie. Jednak coraz częściej zdarza się, że są wykorzystywane do preparowania artefaktów służących estetycznemu zadowoleniu. Śmieci bowiem bywają eksponatami w muzeach (np. w New York City’s Museum of Trash, w którym pokazywane są dzieła pochodzące wprost z wysypisk Harlemu) lub też stanowią materiał, z którego sztuka jest tworzona (Trash Art).

Sztuka, która powstaje z odpadków i resztek, jak w soczewce, skupia najważniejsze kwestie i idee kształtujące postcyfrową rzeczywistość. Wyrasta z kapitalistycznego nadmiaru rzeczy i „kultury chusteczek jednorazowych” (Papanek). Jej hasłami są ekologia oraz społeczna odpowiedzialność, podstawową techniką recykling, metodą edukacja, która przez zwiększenie ekologicznej i społecznej świadomości ma zapobiec globalnej katastrofie.

Ponadto śmieci – lepkie i śmierdzące – stanowią namacalną przeciwwagę dla onirycznych, cyfrowych światów, w których coraz bardziej się zatracamy. Stanowią signum temporis, w którym estetyczne splata się z tym, co anestetyczne”. Dr Magdalena Wołek

Po wysłuchaniu wykładu i obejrzeniu doniosłych dzieł artystów tworzących w opisywanym nurcie, uczniowie mieli za zadanie – z zebranych przez siebie resztek i śmieci – wykonać indywidualne dzieło poświęcone powyższym kwestiom.

Zagadnienia te nieodłącznie wpisują się w tematykę poświęconą szeroko rozumianej ekologii.

Poniżej prace uczniów klasy ID.

mgr Ewelina Zygan

Zegar Maturalny

Najbliższe wydarzenia

14 października – Dzień Edukacji Narodowej

 

Informacje o jakości powietrza

Dla Maturzystów!

MIT ME – Projekt

Projekt Pamięć81